Argentinska vojska je 1974. godine sklopila ugovor sa nemačkom firmom "Thyssen Henchel" koji je predviđao razvoj dva nova vozila - tenka TAM ("Tanque Argentino Mediano") i borbenog vozila pešadije VCI ("Vehiculo Combante Infateria"). Prvi prototip novog tenka završen je 1976. godine, a sledeće godine su izrađena još dva probna primerka. Naručilac je bio zadovoljan karakteristikama vozila pa je serijska proizvodnja počela u firmi TAMSE iz Buenos Airesa, s tim što su neki komplikovaniji delovi uvoženi iz Nemačke.
Telo tenka TAM je preuzetno sa Nemačkog borbenog vozila pešadije "Marder", uz neke manje modifikacije. Oklop je sastavljen varenjem ploča pancirnog čelika velike tvrdoće. Vozač je smešten u prednjem delu oklopnog tela sa leve strane, desno od njega nalazi se motor, a borbeno odeljenje pozadi. Mesto poslužioca je u kupoli levo od topa, dok su mesta nišandžije i komandira sa desne strane.
Za pogon se koristi šestocilindrični turboprehranjivani dizel motor sa vodenim hlađenjem MB 833 Ka 500, maksimalne snage 530 kW pri 2200 obrtaja u minuti. Ugrađena je hidraulična transmisija HSWL-194 "Renk" i menjač sa četiri stepena prenosa za kretanje napred i isto toliko za kretanje nazad. Oslanjanje je nezavisno, sa torzionim štapovima i sa po četiri hidraulična amortizera na svakoj strani - na prva dva i zadnja dva oslona točka.
Osnovno naoružanje predstavlja top "Rheinmetall" FRT L51 kalibra 105 mm sa 50 potkalibarnih, kumulativnih i razornih granata u borbenom kompletu. Polje dejstva po elevaciji je od -7° do +18° dok je pokretanje po pravcu neograničeno. Sa topom je spregnut mitraljez 7,62 mm, a isti takav je postavljen i na krov kupole. Za maskiranje se koristi osam bacača dimnih kutija tipa "Wegmann", postavljenih na bokove kupole. Uprošćeni sistem za upravljanje vatrom se sastoji od komandirove panoramske osmatračke sprave uvećanja 6x i 20x, nišanske sprave uvećanja 8x i koincidentnog daljinomera kojim rukuje komandir.
Od ostale opreme vozilo raspolaže uređajima za NHB zaštitu i protivpožarnim sistemom. Bez pripreme savlađuje vodene prepreke gazom do dubine 1,4 m, sa delimičnom pripremom do dubine 2,25 m, a uz potpunu pripremu do dubine od 4 metra. Radi povećanja radijusa kretanja na zadnji deo oklopnog tela mogu se postaviti dva bureta sa gorivom. Uređaji za osmatranje noću se ugrađuju kao opcija, a proizvođač nudi i opciju poboljšanja oklopne zaštite.
Tenk TAM se nalazi u naoružanju Argentinske vojske (350 komada), a izvezen je i u Panamu (60 primeraka). Šasija ovog vozila poslužila je za razvoj samohodne haubice VCA 155 (sa kupolom italijanske SH "Palmaria"), tenka za izvlačenje VCRT (nije uveden u operativnu upotrebu) i nekoliko eksperimentalnih samohodnih višecevnih lansera raketa.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Kalibar topa: 105 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 7,62 mm
Kalibar protivavionskog mitraljeza: 7,62 mm
Borbeni komplet topa: 50 metaka
Borbeni komplet mitraljeza: 6000 metaka
Posada: 4
Masa praznog vozila: 28000 kg
Borbena masa: 30000 kg
Dužina sa topom napred: 8,23 m
Dužina oklopnog tela: 6,775 m
Širina: 3,29 m
Visina do krova kupole: 2,43 m
Klirens: 0,45 m
Snaga motora: 530 kW
Specifična snaga: 17,66 kW/t
Specifičan pritisak na tlo: 0,78 kg/cm²
Kapacitet rezervoara za gorivo: 640 l
Radijus kretanja: 550 - 940 km
Maksimalna brzina: 75 km/h
Gaz: 1,5 m
Savlađuje vertikalnu prepreku: 1 m
Savlađuje rov: 2,5 m
Uspon: 60 %
Bočni nagib: 30 %
No comments:
Post a Comment