Rad na projektu taktičkog raketnog sistema 9K79 Točka (NATO oznaka SS-21 Scarab) je otpočeo 1968. godine, sa ciljem da se razvije sredstvo koje bi u sovjetskim oružanim snagama zamenilo sisteme Luna i Luna-M. Prva probna lansiranja su izvršena 1971. godine, serijska proizvodnja je počela 1973, a sistem je u operativnu upotrebu uveden 1976. godine.
Razvoj modifikovane verzije Točka-R počeo je 1971. godine. Raketa sistema Točka-R je opremljena pasivnom glavom za samonavođenje na izvore radio zračenja (radare, radio-uređaje, aktivne ometače...).
Od 1989. godine u operativnoj upotrebi je modernizovana varijanta Točka-U, koja se od osnovne verzije razlikuje po povećanom dometu i preciznosti.
Raketni sistem Točka-U je namenjen za dejstvo protiv važnih ciljeva u dubini neprijateljskog borbenog poretka - komandnih mesta, centara veze, raketnih lansera, radarskih sistema, aerodroma, luka, rejona baziranja i prikupljanja jedinica, skladišta municije i goriva... U ruskim oružanim snagama sistemi Točka su organizovani u raketne brigade - svaka brigada ima 18 lansirnih vozila i 72 rakete.
Sistem Točka-U se sastoji od rakete 9M79M1, transportno-lansirnog vozila 9P129M1, vozila za transport i pretovar raketa 9T218-1 i pomoćnih vozila 9T238, 9V844M i 9V819.
Raketa 9M79M1 ima startnu masu 2010 kg. Minimalni domet projektila je 20 km, a maksimalni 120 km. Za pogon se koristi raketni motor na čvrsto gorivo. Opremljena je autonomnim inercijalnim sistemom za navođenje koji upravlja raketom u svim fazama leta, a moguća je i ugradnja optičke ili pasivne radarske glave za samonavođenje. U završnom delu putanje projktil se vertikalno obrušava na cilj, čime se povećava efekat dejstva bojeve glave. U zavisnosti od varijante, raketa na maksimalnom dometu ima verovatno kružno skretanje od 15 do 150 m. Raketa 9M79M1 može biti opremljena različitim bojevim glavama:
Razorno-parčadna bojeva glava 9N123F mase 482 kg. Upaljač aktivira bojevu glavu na visini 20 m od tla, pri čemu se oslobađa oko 14.500 parčadi.
Kasetna bojeva glava 9N123K sa 50 bombica kombinovanog dejstva. Bombice se izbacuju na visini od 2000 m i pokrivaju površinu od preko 2 hektara, a njihovom eksplozijom se oslobađa oko 18.000 parčadi.
Nuklearna bojeva glava AA-60 snage 10 ili 100 kT.
Transportno-lansirno vozilo 9P129M1 je konstruisano na šasiji BAZ-5921. Vozilo ima formulu pogona 6x6, sposobno je da se kreće van puteva i da savlađuje vodene prepreke plovljenjem. Maksimalna brzina kretanja na putu je 70 km/h, a na vodi 8-10 km/h. Raketa je spremna za lansiranje 16 do 20 minuta nakon stizanja na vatreni položaj, a vreme potrebno za napuštanje vatrenog položaja je 1,5 minut.
Vozilo za transport i pretovar raketa 9T218-1 je bazirano na šasiji BAZ-5922. Prevozi dve rakete, a opremljeno je kranom uz pomoć koga se popuna lansera može izvršiti za 19 minuta. Pokretljivost je na nivou transportno-lansirnog vozila 9P129M1.
Na međunarodnoj izložbi naoružanja IDEX izvršeno je 5 lansiranja raketa Točka-U na cilj udaljen 56 km, pri čemu je svih pet projektila palo u krug poluprečnika 50 m. Sistem je korišćen tokom sukoba u Čečeniji, a zapadni izvori navode da su oktobra 1999. godine dve rakete sistema Točka-U pogodile centar Groznog usmrtivši najmanje 143 osobe. Ukrajinske oružane snage su 20. aprila 2000. godine tokom vojne vežbe ispalile raketu Točka-U, koja je usled tehničke greške skrenula sa zadate putanje i pogodila stambenu zgradu, pri čemu su 3 civila poginula, a 5 ih je ranjeno.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Minimalni domet: 20 km
Maksimalni domet: 120 km
Vreme leta do maksimalnog dometa: 136 s
Maksimalna brzina leta rakete: 1036 m/s
Startna masa rakete: 2010 kg
Masa bojeve glave: 482 kg
Dužina rakete: 6,416 m
Prečnik rakete: 0,65 m
Raspon krila rakete: 1,29 m
Borbena masa lansirnog vozila: 17800 kg
Dužina lansirnog vozila: 9,485 m
Širina lansirnog vozila: 2,782 m
Visina lansirnog vozila: 2,373 m
Maksimalna brzina kretanja vozila: 70 km/h
Maksimalna brzina plovljenja: 8-10 km/h
Radijus kretanja vozila: 650 km
Snaga motora: 221 kW
Posada vozila: 3
Temperaturni opseg upotrebe: -40 do +50 °C
No comments:
Post a Comment