Thursday, December 10, 2015

Prvi poslijeratni mimohod JA u Zagrebu

Grad Zagreb i glavni zagrebački trg kroz svoju su povijest imali priliku vidjeti čitav niz vojnih mimohoda domaćih i stranih vojski. Uz ovaj članak imamo priliku vidjeti zanimljivu seriju fotografija snimljenih neposredno nakon završetka Drugoga svjetskog rata iz prvoga poslijeratnog razdoblja razvoja Jugoslavenske armije. U ovom razdoblju razvoja jugoslavenske države, a pod velikim utjecajem sovjetskog uzora, bilo je uobičajeno održavanje svečanih vojnih, civilnih ili mješovitih mimohoda povodom značajnih državnih praznika kao što su bili Međunarodni praznik rada (1. svibnja) ili Dan Republike (29. studenoga) te obilježavanja Dana pobjede (9. svibnja) ili Dana Jugoslavenske armije (22. prosinca). Odlukama centralnih organa vlasti određivalo se je da će ovakvi mimohodi biti održavani u glavnom gradu države Beogradu te u svim glavnim gradovima republika. Glavna je svrha ovakvih manifestacija bila pokazivanje snage


države i vladajuće političke elite. 



S obzirom da je Zagreb u poslijeratnom razdoblju bio središte zapovjedništva 2. jugoslavenske armije, uz pomoć ove serije fotografija možemo dobiti dobar uvid u sastav i opremu topničkih, protuoklopnih i protuzračnih postrojbi ove armije. Topnička oruđa su sovjetske i njemačke
proizvodnje. S obzirom da se uglavnom radi o topovima i haubicama većeg promjera, moguće je da se radi o opremi topničkih pukova pod izravnim za-povjedništvom stožera 2. armije. Zamjetljiv je pokušaj unifikacije opreme gdje vidimo bitnice sastava s po šest istovjetnih topova. Izgleda da je veći problem predstavljala unifikacija vučnih vozila gdje vidimo jednu zanimljivu kombinaciju motornih vozila sovjetske, njemačke, britanske, talijanske i američke proizvodnje. O porijeklu opreme, posebno što tiče opreme njemačkog porijekla, možemo ustvrditi da je iz ratnog plijena. No nije nemoguće da je dio i iz poslijeratnih sovjetskih isporuka ili iz bugarskih vojnih viškova nastalih prenaoružanjem bugarske vojske sovjetskim naoružanjem poslijeratnim isporukama dogovorenima u Čehoslovačkoj. Najteži sovjetski topovi i haubice, osim haubice M.30 122 mm, kojom su bile opremljene pojedine divizije na Srijemskom


bojištu u proljeće 1945., isporučeni su u poslijeratnom razdoblju. Što se tiče motornih vozila jasno je porijeklo njemačkih i sovjetskih vozila, no uvelike začuđuje pojava američkih i engleskih vozila. Za ovo postoje dva moguća objašnjenja. Prvo je mogućnost da se radi o vozilima koja su početkom 1945. godine dopremljena iz Italije postrojbama 4. jugoslavenske armije. Drugo, vjerojatnije i ispravnije, je da su dobivena od strane Sovjetskog Saveza koji su ista dobili u obliku isporuka po Zakonu o zajmu i najmu (Lend Lease) od strane zapadnih saveznika.

No comments:

Post a Comment