Krajem osamdesetih godina u konstrukcionom birou Harkov (danas u Ukrajini) rađeni su tenkovi T-80UD za sovjetsku armiju. Nakon raspada SSSR-a u Harkovu je odlučeno da se na osnovu T-80UD konstruiše novi tenk kojim bi se opremile oružane snage Ukrajine. Tako je 1993. godine konstruktorski tim rukovođen glavnim projektantom Anatolijem Slovikovskim razvio tenk T-84 "Jatagan".
Opšta koncepcija tenka preuzeta je sa T-80. Mesto vozača je u prednjem centralnom delu oklopnog tela, kupola sa naoružanjem i mestima komandira i nišandžije postavljena je na srednji deo tela, dok je u zadnji deo vozila ugađena pogonska grupa.
Vatrena moć zasniva se na topu 125 mm KBA3, koji predstavlja ukrajinsku varijantu ruskog oruđa 2A46M1. Iz topa se ispaljuje sva standardna municija kalibra 125 mm, uključujući i laserski vođene protivoklopne rakete 9M119 (AT-11 Sniper). Primenjen je automatski punjač sa municijom smeštenom ispod kupole tenka. Za razliku od T-80 kod koga su granate u punjaču položene, kod T-84 granate su smeštene vertikalno. Kapacitet punjača je 28 metaka, a ukupno se u borbenom kompletu nalaze 43 metka.
Sistem za upravljanje vatrom je savremen i omogućava visoku verovatnoću pogađanja cilja iz pokreta, danju i noću, uz mogućnost da i komandir tenka gađa. Nišandžija na raspolaganju ima stabilizovanu dnevnu nišansku spravu 1G46 "Irtiš" sa uvećanjem 2,7x i 12x, integrisanim laserskim daljinomerom i uređajem za vođenje raketa. Za nišanjenje noću koristi se sprava T01-K01 dometa 600-900 metara u pasivnom režimu i 1300 m u aktivnom režimu (uz upotrebu IC reflektora). Na tenkove predviđene za izvoz se umesto nišana T01-K01 ugrađuje termovizijski sistem Buran-E. Komandir za osmatranje koristi dnevno-noćnu spravu TKN-4S "Agat", kojom danju može da otkrije ciljeve na udaljenosti od 5000 m, a noću na 900 m. U sastav sistema za upravljanje vatrom ulaze još i balistički računar 1V528 i stabilizator topa 2E42. Pošto ova elektronska oprema ne spada u najsavremenija rešenja, proizvođač nudi i mogućnost ugradnje elektronike zapadnog porekla.
Pomoćno naoružanje sastoji se od mitraljeza PKT kalibra 7,62 mm spregnutnog sa topom i protivavionskog mitraljeza NSVT kalibra 12,7 mm. Mitraljezom NSVT se može upravljati iz unutrašnjosti vozila uz pomoć nišanskog uređaja PZU-7.
Za pogon tenka koristi se dvotaktni 6-cilindrični dizel motor 6TD-2, sa vodenim hlađenjem i direktnim ubrizgavanjem goriva. Maksimalna snaga motora je 1200 ks pri 3000 obrtaja u minuti. Prednosti ovog motora u odnosu na konkurentni agregat V-46 su nešto manja potrošnja goriva, manje dimenzije i izbacivanje izduvnih gasova kroz hladnjak (čime se smanjuje IC odraz tenka). Međutim motor 6TD-2 ima i nekoliko ozbiljnih mana - kraći životni vek, manju pouzdanost, probleme sa hlađenjem pri visokim spoljnim temperaturama i višu cenu. Zato je u tenk po narudžbini moguće ugraditi i slabiji motor 6TD-1 (1000 ks), koji je znatno pouzdaniji i ima duži radni vek.
Snaga se prenosi preko mehaničke transmisija sa dva planetarna menjača (7 stepeni prenosa za kretanje napred i jedan za nazad) i servo-hidrauličnim uređajem za upravljanje. Primenjen je sistem oslanjanja sa torzionim štapovima i hidrauličnim amortizerima na prvom, drugom i šestom oslonom točku. Gusenice su metalne, sa gumeno-metalnim šarnirima. Proizvođač nudi mogućnost ugradnje savremenije transmisije i gusenica sa gumenim papučama za kretanje po asfaltnim putevima.
Oklopna zaštita je na istom nivou kao kod tenka T-80U. Kao i kod svih savremenih tenkova na prednjem delu kupole i tela vozila primenjen je višeslojni oklop. Na vozilo je postavljen i eksplozivni reaktivni oklop (ukrajinska verzija ruskog oklopa Kontakt-5) koji štiti od kumulativnih projektila i znatno umanjuje efikasnost potkalibarnih penetratora.
Tenk T-84 opremljen je optoelektronskim sistemom za aktivnu odbranu Štora-1. Sistem se sastoji od signalizatora laserskog ozračenja, lansera dimnih kutija i dva IC ometača koji smanjuju verovatnoću pogađanja protivničkih protivoklopnih vođenih raketa.
Od ostale opreme u T-84 se ugrađuje sistem za NHB zaštitu, uređaj za samoukopavanje, oprema za savlađivanje vodenih prepreka podvodnom vožnjom i radio-uređaj. Opciono je moguća ugradnja sistema za navigaciju. Na tenk je moguće postaviti standardni uređaj za razminiranje KMT-6.
Daljim radom na projektu tenka nastala je modernizovana varijanta T-84U. Poboljšan je sistem za upravljnje vatrom, ugrađen je novi top 125 mm Tip 501 "Vitjaz", a moguća je i ugradnja topa kalibra 140 mm Tip 551 "Bagira". Za pogon se koristi novi motor 6TD-3 koji razvija 1500 ks. Sa prednjeg dela tela tenka uklonjen je reaktivni oklop, a postavljen novi pasivni oklop, dok je na kupolu ugrađen novi eksplozivni reaktivni oklop. Postavljene su nove gusenice, a tenk je dobio i pomoćni agregat koji se koristi za napajanje električnom energijom kada glavni motor nije u pogonu.
Varijanta tenka ozančena T-84-120 "Oplot" ili KERN-2.120 naoružana je topom kalibra 120 mm, zbog usklađivanja sa NATO standardima. Ugrađen je i potpuno novi automatski punjač sa 22 metka smeštena u zadnji deo kupole (kao kod francuskog tenka Leclerc). Ukrajinci imaju problema oko nabavake topova 120 mm iz inostranstva (švajcarska firma SW im je isporučila samo dva topa za prototipove i prekinula dalje isporuke), a i razvoj sopstvenog oruđa 120 mm je naišao na niz problema, pa je budućnost projekta T-84-120 neizvesna.
Sredinom 2001. godine prikazano je vozilo BMPT-84 koje predstavlja hibrid tenka i oklopnog transportera. U prostor između kupole i motorno-transmisionog odeljenja može se smestiti pet vojnika sa opremom. Naoružanje je identično kao kod tenka T-84, ali je borbeni komplet topa smanjen na 30 granata.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Kalibar topa: 125 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 12,7 mm
Kalibar protivavionskog mitraljeza: 7,62 mm
Borbeni komplet topa: 43
Borbeni komplet spregnutog mitraljeza: 1250
Borbeni komplet PAM-a: 450
Posada: 3
Dužina tela: 7,085 m
Dužina sa topom napred: 9,72 m
Širina: 3,56 m
Visina: 2,285 m
Klirens: 0,515 m
Borbena masa: 46.000 kg
Specifičan pritisak na tlo: 0,93 kg/cm2
Snaga motora: 882 kW
Specifična snaga: 19,17 kW/t
Radijus kretanja po asfaltnom putu: 540 km
Radijus kretanja po makadamu: 350-400 km
Kapacitet rezervoara za gorivo: 1300 l
Maksimalna brzina: 65 km/h
Srednja brzina po makadamu: 45 km/h
Gaz bez pripreme: 1,8 m
Podvodni gaz: 5 m
Savlađuje vertikalnu prepreku: 1 m
Rov: 2,85 m
Savlađuje uspon: 32°
Bočni nagib: 25°
No comments:
Post a Comment