Tuesday, January 19, 2016

Orao JURIŠNI AVION



Razvoj aviona Orao počeo je krajem šezdesetih godina u Vazduhoplovno-tehničkom institutu. Letelica je zamišljena kao okolozvučni lovac-bombarder za podršku jedinicama na liniji fronta i za jurišna dejstva, a planirano je da u jedinicama RV nasledi avione F-84 i Jastreb. Razvoju se 1970. godine priključila Rumunija, čije vazduhoplovstvo je trebalo letelicu koja bi zamenila MiG-17. Projekat je označen YUROM, a avion je kasnije u Jugoslaviji dobio ime J-22 Orao, dok je u Rumuniji označen IAR-93.
Prvi jugoslovenski prototip poleteo je 31. oktobra 1974. godine, a rumunski prototip je poleteo istog dana. Prve proizvedene letelice bile su namenjene za izviđačke zadatke, a označene su IJ-22 i INJ-22 (dvosed). Lovačko-bombarderska varijanta ozačena je J-22, a školska dvoseda verzija NJ-22.





Avion Orao je dvomotorni visokokrilac. Krila su strelasta sa aeroprofilom NACA 65A-008. Strela napadne ivice je 43°, a strela krila na 25% tetive je 35°. Trup letelice je tipa polumonokok. Repne površine su strelaste, horizontalni stabilizator je ceo pokretan. Stajni trap je tipa tricikl, uvlačiv, sa upravljivom prednjom nogom i pneumaticima niskog pritiska. Za smanjenje staze sletanja Orao je opremljen kočionim padobranom.

Za pogon letelice koriste se dva turbomlazna motora Rolls Royce Viper 632-41, koji su proizvođeni u Jugoslaviji po britanskoj licenci. Ovi motori su imali relativno mali potisak (po 17,79 kN) pa je, radi ugradnje na lovačko-bombardersku verziju aviona, u saradnji firme Rolls Royce i VOC-a pokrenut razvoj komore za naknadno sagorevanje. Motor sa uređajem za naknadno sagorevanje označen je Viper 633-41, a ima potisak 22,24 kN na forzažu.

Orao ima presurizovanu i klimatizovanu pilotsku kabinu. Pilot sedi na izbacivom sedištu Martin Baker Mk YU.10LB tipa 0-0. Vetrobransko staklo je neprobojno za streljačko naoružanje. Kod dvosede varijante zadnje sedište je izdignuto u odnosu na prednje.

Avion je naoružan jakim streljačkim naoružanjem koje se sastoji od dva dvocevna topa GŠ-23L kalibra 23 mm postavljena u trupu, sa po 200 metaka u borbenom kompletu. Podvesno naoružanje se nosi na 5 tačaka - od toga 4 na krilima (nosivosti po 500 kg) i jedne podtrupne (nosivosti 800 kg). Maksimalna masa ubojnih sredstava je 2800 kg. Orao može biti naoružan TV vođenim raketama vazduh-zemlja AGM-65B Maverick, radio-vođenim raketama Grom, kasetnim bombama BL.755, klasičnim, kočećim i probojnim bombama, kontejnerima sa napalmom, kontejnerima za izbacivanje submunicije, lanserima nevođenih raketnih zrna kalibra 57 mm i 128 mm. Na tri podvesne tačke mogu se nositi dodatni rezervoari za gorivo kapaciteta po 500 litara. Izviđačke verzije aviona mogu da nose kontejnere za foto, IC i elektronsko izviđanje i kontejnere za osvetljavanje.



Orao je opremljen VHF i UHF radio-uređajima, HUD-om Thomson-CSF VE-120T, računarom za upravljanje vatrom, sistemima za navigaciju, IFF uređajem, signalizatorom radarskog i laserskog ozračenja, lanserima IC i radarskih mamaca.

Avion Orao je korišćen u sukobima na prostorima bivše SFRJ, gde se pokazao solidno. Ipak, da bi avion mogao da efikasno izvršava borbene zadatke na savremenom bojištu, bilo bi neophodno modernizovati ga. Orlu bi dobro došli jači motori, radar, savremenija elektronska oprema, savremeni pokazivači u pilotskoj kabini, FLIR, mogućnost nošenja šireg spektra naoružanja (rakete vazduh-vazduh malog dometa, protivbrodske rakete, vođene bombe, protivradarske rakete)...



TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE


Posada: 1
Dužina sa pito cevi: 14,9 m
Raspon krila: 9,63 m
Površina krila: 26 m2
Visina na stajanci: 4,52 m
Trag točkova: 2,5 m
Maksimalna širina trupa: 1,68 m
Površina vertikalnog stabilizatora: 4,43 m2
Razmah horizontalnog repa: 4,72 m
Površina horizontalnog repa: 8,2 m2
Masa praznog aviona: 5700 kg
Masa spoljnog tereta: 2800 kg
Masa goriva u unutrašnjim rezervoarima: 2450 kg
Normalna poletna masa: 8400 kg
Maksimalna poletna masa: 11200 kg
Maksimalna brzina na nivou mora: 1160 km/h
Brzina panjanja na nivou mora: 75 m/s
Praktični plafon leta: 13200 m
Dužina PSS za poletanje: 595 m
Dužina PSS za sletanje: 670 m
Radijus dejstva: 260 - 530 km
Dolet sa odbacivim rezervoarima: 2450 km
Dozvoljeno opterećenje: +8 / -4,2 G

No comments:

Post a Comment