U fabrici "Torpedo" je 1992. godine počeo razvoj lakog oklopnog vozila LOV - točkaša formule pogona 4x4, za potrebe opremanja hrvatskih oružanih snaga. Osnovna varijanta vozila - oklopni transporter LOV-OP (Opće Potpore) serijski se proizvodi od 1993. godine, a prvi put je javno prikazana na vojnoj paradi 1995. godine.
Kao osnova za projekat LOV poslužila je šasija kamiona Torpedo HV 4x4 TK-130 T-7, a primena komercijalnih komponenti u konstrukciji je znatno smanjila cenu razvoja, proizvodnje i održavanja automobila.
Oklopno telo je sastavljeno varenjem ploča pancirnog čelika, koje pružaju zaštitu od pancirnih projektila kalibra 7,62 mm ispaljenih sa udaljenosti od 30 m, parčadi artiljerijskih granata i protivpešadijskih mina. Vozač je smešten u prednjem levom delu vozila i za osmatranje ima male prozore zaštićene pancirnim staklom. Sa njegove desne strane nalazi se mesto komandira, opremljeno jednim dnevnim osmatračkim periskopom koji se može pokretati po pravcu. Zadnji deo tela rezervisan je za smeštaj osam vojnika sa opremom, koji mogu da dejstvuju ličnim naoružanjem kroz po jednu puškarnicu na svakom boku. Posada ulazi i izlazi iz vozila kroz dvostruka vrata na zadnjoj strani oklopnog tela, vrata na bokovima i kroz tri otvora na krovu.
Naoružanje se sastoji od jednog mitraljeza Browning M2HB kalibra 12,7 mm postavljenog u laku kupolu koja nišandžiji pruža samo delimičnu zaštitu. U borbenom kompletu se nalazi ukupno 250 metaka. Osam bacača dimnih kutija kalibra 82 mm obezbeđuju maskiranje.
Pogonska grupa smeštena je u prednjem delu oklopnog tela između i ispod mesta nišandžije i komandira. Turboprehranjivani dizel motor Torpedo BT6L 912S razvija 97 kW pri 2650 obrtaja u minuti. Snaga se prenosi na sva četiri točka preko mehaničke transmisije Z5-35S sa pet stepeni prenosa za kretanje napred i jednim za nazad. Vozilo koristi pneumatike 14.5R 20 MPT, a vozač može da podešava pritisak u opsegu od 0,7 do 4,5 bara. Automobil može da pređe 50 km sa oštećenim pneumaticima.
U standardnu opremu vozila spada sistem za provetravanje i zagrevanje, vitlo nosivosti 50 kN sa sajlom debljine 10 mm i dužine 38 m, sistem za internu komunikaciju i radio-uređaj TRC-20H, a opciono je moguća ugradnja sistema za klimatizaciju, sistema za NHB zaštitu i pomoćnog agregata za napajanje električnom energijom.
Pored oklopnog transportera, na šasiji automobila LOV razvijeno je nekoliko vozila za druge namene:
LOV-IZV - Izviđačka verzija sa dodatnim naoružanjem (osmocevni lanser raketa 60 mm Obad i teška snajperska puška RT-20), dodatnim radio-uređajem i telefonom.
LOV-Z - Komandno vozilo sa šestočlanom posadom, dodatnim radio-uređajem, telefonom, sistemom za klimatizaciju, zvučnom izolacijom prostora za posadu i pomoćnim agregatom snage 2,5 kW. Ova varijanta nema ugrađeno naoružanje.
LOV-ABK - Vozilo za NHB izviđanje opremljeno sistemom za kolektivnu NHB zaštitu posade, instrumentima za detekciju zračenja i bojnih otrova, meteorološkim senzorima. Ugrađen je pomoćni agregat snage 2,5 kW, posada broji šest članova, a vozilo nema ugrađeno naoružanje.
LOV-RAK 24/128 mm - Samohodni višecevni bacač raketa 128 mm. Na zadnji deo tela vozila postavljen je 24-cevni lanser, koji je po elevaciji moguće pokretati u opsegu od -5° do +45°, a po pravcu 360 stepeni. Maksimalni domet sa standardnom raketom M91 je 8550 m, a sa raketom M93 13500 m. U borbenom kompletu se nalazi 48 projektila.
LOV-UP1 - Varijanta za artiljerijsko izviđanje. Sistem senzora (LLLTV kamera, termovizija, laserski daljinomer, a opciono i radar) postavljen je na platformu koja se podiže na visinu od 9 m iznad tla. Vozilo ima sistem za satelitsku navigaciju (GPS), digitalnu mapu i opremu za obradu i prenos podataka. Ova verzija nije uvedena u serijsku proizvodnju.
LOV-UP2 - Komandno vozilo artiljerije, opremljeno uređajima za prijem, obradu i prikazivanje podataka.
LOV-ED - Verzija za elektronsko izviđanje i protivelektronska dejstva.
Vozilo LOV je razvijeno u žurbi, sa ciljem da bude što jednostavnije i jeftinije za proizvodnju, pa zbog toga ima i nekoliko bitnih nedostataka: slaba preglednost iz vozila (naročito sa pozicije komandira), preslab motor i nedostatak amfibijskih karakteristika. Proizvođač je 1997. godine predstavio prototip poboljšanog vozila LOV T2 sa redizajniranim prednjim delom oklopnog tela, novim pneumaticima, savremenom opremom i mogućnosti ugradnje nešto jačeg motora i automatske transmisije, ali ova varijanta nije uvedena u serijsku proizvodnju zbog nedostatka finansijskih sredstava.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE (LOV-OP)
Kalibar mitraljeza: 12,7 mm
Borbeni komplet mitraljeza: 250 metaka
Konfiguracija vozila: 4x4
Posada: 2+8
Dužina: 5,89 m
Širina: 2,36 m
Visina: 2,1 m
Visina oklopnog tela: 1,98 m
Klirens: 0,315 m
Baza točkova: 2,85 m
Borbena masa: 8800 kg
Korisna masa (nosivost): 2000 kg
Snaga motora: 97 kW
Specifična snaga: 11,02 kW/t
Maksimalna brzina: 100 km/h
Kapacitet rezervoara za gorivo: 170 l
Radijus kretanja: 500-700 km
Gaz: 1 m
Vertikalna prepreka: 0,5 m
Savlađuje uspon: 65%
Bočni nagib: 35%
Radijus okretanja: 13 m
Temperaturni opseg upotrebe: -30 do +50 °C
No comments:
Post a Comment